Hírek

Tájékoztató az online pénztárgépek átszemélyesítéséről


Az online pénztárgépekre vonatkozó műszaki előírásokat1 a 9/2016 (III.25.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) megváltoztatta. Az új követelményeknek megfelelő pénztárgépek alkalmasak az üzemeltető váltás megvalósítására, azaz „átszemélyesítés”-re.

Átszemélyesítésre van szükség a pénztárgép üzemeltetőjének megváltozásakor, például a pénztárgép eladásakor, vagy bérelt pénztárgép esetén a bérlés elején és végén. Ugyancsak szükség van az átszemélyesítésre akkor, ha megváltozik a pénztárgép üzemeltető adószámának törzsszáma (az adószám első nyolc számjegye), például a cég átalakulása, beolvadása (stb.) esetén. Az átszemélyesítést továbbá előírja az NGM rendelet2 a cserepénztárgép forgalmazó általi kiadásakor és visszavételekor is.

Ez a tájékoztató az átszemélyesítéssel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat foglalja össze.

1. Hogyan lehet átszemélyesítési kódot kérni?

Átszemélyesítéshez az új üzemeltetőnek átszemélyesítési kódot szükséges beszereznie. A kód a „PTGREG” nevű nyomtatványon igényelhető. A nyomtatvány az általános szabályok szerint elektronikusan vagy papír alapon nyújtható be. A nyomtatvány PTGREG-01 lapjának (A) blokkjában meg kell jelölni, hogy átszemélyesítési kód igénylése történik (ld. ábra), tekintettel arra, hogy a pénztárgépek első üzembe helyezéséhez szükséges kód is ezen a nyomtatványon igényelhető.


Az átszemélyesítési kód igénylésekor – hasonlóan a pénztárgép első üzembe helyezéséhez szükséges üzembe helyezési kód igényléséhez – meg kell adni a következő adatokat is:
  • Üzemeltetés módja (Állandó üzemeltetési hely / Mozgóbolt / Változó telephely / Tartalék pénztárgép / Mozgó szolgáltatóhely)
  • Az adott pénztárgéphez köthető tevékenység TEÁOR szerint besorolása. Ha a pénztárgéphez több tevékenység is köthető, akkor a kettő legfontosabbat kell megadni.

Az „Üzemeltetés célja” mezőt csak akkor kell kitölteni, ha a pénztárgépet bérbeadás céljából kívánják használni, vagy a forgalmazó/szerviz átszemélyesíthető cserepénztárgépként kívánja használni.
Az üzemeltetési módjaként „változó telephely” jelölésekor egyszerre egy kód igényelhető. A kód igénylése és felhasználása között bekövetkező esetleges változásokat a PTGREG nyomtatvány „MOD” lapján kell jelezni. A kód felhasználását követően bekövetkező változásokról a PTGTAXUZ nyomtatványon kell adatot szolgáltatni.
A PTGREG adatlap kitöltésével kapcsolatos további, részletes tudnivalókat az adatlap kitöltési útmutatója tartalmazza.
Az átszemélyesítési kód igénylésekor az új üzemeltető még nem feltétlenül tudja, hogy milyen típusú pénztárgépet kíván átszemélyesíteni. Ezért a rendszer úgy került kialakításra, hogy az átszemélyesítési kódokat bármilyen típusú pénztárgépre fel lehet használni.
Ügyelni kell rá, hogy az átszemélyesítést követően a pénztárgép a kódhoz tartozó üzemeltetési helyen működjön. Amennyiben a kódot más üzemeltetési helyen kívánják felhasználni, abban az esetben egy új PTGREG adatlapot szükséges benyújtani, melynek „MOD” lapját kell kitölteni.

2. Hogyan zajlik az átszemélyesítés?

Az átszemélyesítést az adott pénztárgépről kell kezdeményezni. A átszemélyesítés funkció a pénztárgépeken a szerviz menüben kerül elhelyezésre, tehát az átszemélyesítéshez az adott pénztárgép típus szervizelésére jogosult pénztárgép műszerész segítsége szükséges. Jellemzően a műszerésznél van lehetőség a pénztárgéphez kapcsolódó adatkapcsolati előfizetés megszüntetésére a régi, és megkötésére az új üzemeltető vonatkozásában.
Az átszemélyesítés megkezdése előtt a régi üzemeltető idején keletkezett naplóállományokat a jogszabály szerint3 adathordozóra (CD/DVD) kell írni, mert az átszemélyesítés során ezek a naplóállományok törlődni fognak a pénztárgépről, és csak a NAV szerveren lesznek meg.
Az átszemélyesítés folyamata két fázisból áll.
Az első fázisban (zárt adóügyi napnál) a pénztárgép kapcsolatba lép a NAV szerverrel, és annak utasítására minden naplóállományt elküld, amennyiben ez korábban még nem történt. Ha minden naplóállomány sikeresen megérkezett a NAV szerverre, akkor az blokkolja a pénztárgépet. A pénztárgépen újabb adóügyi napot nyitni az átszemélyesítés befejezéséig nem lehet.
3 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 5. melléklet I/7.

A második fázis során az új üzemeltető által beszerzett átszemélyesítési kódot kell beütni a pénztárgépbe, ami ismét kapcsolatba lép a NAV szerverrel. Az átszemélyesítési kód alapján a NAV szerver közli a pénztárgéppel az új üzemeltető adatait (név, székhely, adószám, üzlet adatai), hasonlóan a megszemélyesítési folyamathoz. Az átszemélyesítés a név, székhely, adószám adatok tekintetében az adóhatósági nyilvántartásból vett adatokkal valósul meg, az üzlet adatai az átszemélyesítő kód igénylésekor megadott adatokkal azonosak.
Ha ez a művelet sikeresen lezárul, akkor a pénztárgép törli a régi üzemeltetőre vonatkozó naplóállományokat és készen áll arra, hogy az új üzemeltető használja.
A régi és az új üzemeltető igényei szerint a két fázis közvetlen egymás után is lezajlódhat, de akár hosszabb idő is eltelhet közöttük.

3. Mennyi ideig tart a folyamat?

Az átszemélyesítést megelőzően a naplóállományok adathordozóra írása 5-45 percet vesz igénybe, függően az adott pénztárgép típuson a kiolvasás gyorsaságától és a régi üzemeltető idején keletkezett adatok mennyiségétől.
Az átszemélyesítés első fázisa jellemzően néhány perc alatt lezajlik. Növeli a fázis időigényét, ha az adott pénztárgépről sok, nagyméretű naplóállományt kell feltölteni úgy, hogy az adatkapcsolat sávszélessége kicsi. A második fázis egy-két percen belül lezajlik.
Időt igényel még az átszemélyesítéshez kapcsolódó adminisztráció elvégzése is (pénztárgép napló, adatkapcsolatra vonatkozó szerződés).

4. Melyik pénztárgépeket lehet átszemélyesíteni?

Átszemélyesítés minden olyan pénztárgépen megvalósítható, amely arra műszakilag alkalmas. Az új követelményeknek megfelelő pénztárgép típusok listája az engedélyező hatóság honlapján érhető el:
http://mkeh.gov.hu/meresugy/penztargepek_taxameterek/forgalmazasi_engedelyek#top („A 9/2016.(III.25.) NGM rendeletnek megfelelő pénztárgépek”)
A pénztárgép típusok többsége még az új követelmények megjelenése előtt kapta meg a forgalmazási engedélyét. Az ilyen típusokon az új követelményeknek való megfelelést az engedély módosításával biztosítja a forgalmazó, így az engedély kiadása és az új szoftver adott pénztárgépen való telepítése között hosszabb idő is eltelhet. A szoftverfrissítések ütemezése a forgalmazó kompetenciája.
A konkrét gép átszemélyesítésre való alkalmasságáról célszerű az adott típus forgalmazójánál vagy szervizénél tájékozódni, még az adott pénztárgép megvásárlása előtt.
Az átszemélyesítési folyamat az adott pénztárgép típusra jellemző speciális ismereteket igényel, ezért annak végrehajtása a forgalmazó által az adott pénztárgép típus szervizelésére kiképzett műszerész segítségével valósítható meg.

5. Lehet-e újabb átszemélyesítést végezni átszemélyesített gépen?

Igen. Ugyanazon pénztárgépen végzett két átszemélyesítés között – műszaki okokból – legalább 24 órának el kell telnie, különben a NAV szerver a pénztárgép újabb átszemélyesítési kezdeményezését elutasítja.

6. „Önmagára” végezhet-e átszemélyesítést az üzemeltető?

NEM. Az átszemélyesítés éppen a pénztárgép másik adózóhoz rendelését jelenti, nincs lehetőség arra, hogy az új üzemeltető azonos legyen a régivel.
Ha egy pénztárgép úgy kezdeményez átszemélyesítést, hogy az üzembe helyezési kódhoz tartozó adószám törzsszám (első 8 számjegy) azonos az aktuális üzemeltető adószámának törzsszámával, akkor a folyamat ugyan technikailag elindul, de a NAV szerver sikertelennek fogja nyilvánítani.

7. Cserepénztárgépek átszemélyesítése

Amennyiben a forgalmazó, vagy a megbízásából eljáró szerviz cserepénztárgépet biztosít az üzemeltető számára, akkor az üzemeltetőnek kell az átszemélyesítéshez szükséges kódot beszereznie, majd az átszemélyesítési kódról szóló értesítést kinyomtatott formában az átszemélyesítést végző műszerésznek átadnia. A cserepénztárgép visszaszolgáltatása esetén a szerviznek kell a PTGREG adatlapon átszemélyesítési kódot kérnie.

8. Mi legyen a pénztárgépnaplóval átszemélyesítéskor?

A jogszabály4 előírja, hogy a pénztárgépnaplót a pénztárgép értékesítését követően a szervizzel le kell záratni. A (régi) üzemeltető köteles a pénztárgépnaplót a lezárástól számított 8 évig megőrizni. Amennyiben az átszemélyesítésre a pénztárgép eladása miatt kerül sor, akkor a fent leírtak szerint kell eljárni, függetlenül attól, hogy a pénztárgépet megvásárló fél azt továbbhasználja, vagy más számára továbbértékesíti.
Amennyiben az átszemélyesítésre nem a pénztárgép értékesítése miatt kerül sor, hanem pl. bérbeadás, cseregép átszemélyesítése, üzemeltető adószám változása miatt , akkor nem szükséges új pénztárgép naplót nyitni. Ilyenkor elfogadható, ha a pénztárgépnaplóban a műszerész rögzíti az átszemélyesítés tényét, és ezt a naplót vezeti tovább az új üzemeltető.
4 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 54. § (6) bekezdés

9. Hogyan befolyásolja az átszemélyesítés az éves felülvizsgálat elvégzésének határidejét?

Az éves felülvizsgálat és az átszemélyesítés két különböző eljárás, mindkettőnek más a rendeltetése és más jogszabályi előírások vonatkoznak rájuk.
Az éves felülvizsgálati kötelezettség a pénztárgéphez (mint készülékhez) kötődik, és célja annak ellenőrzése, hogy a pénztárgép a jogszabályi előírásoknak megfelelően működik-e, míg az átszemélyesítés az üzembe helyezett pénztárgép más üzemeltetőhöz rendelése.
A jogszabály5 szerint a kötelező éves felülvizsgálatot a pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutóbbi éves szervizelését (felülvizsgálatát) követően egy éven belül kell elvégezni, és ezt a pénztárgép naplóban dokumentálni kell. Ez azt jelenti, hogy a mindenkori üzemeltetőnek kell gondoskodnia arról, hogy évente egyszer az éves felülvizsgálat megtörténjen.
E kötelezettséget nem érinti az üzemeltető személyének a megváltozása (átszemélyesítés), tekintettel arra, hogy az éves felülvizsgálat a készülékhez kötődik. Az átszemélyesítés nem egyenlő az éves felülvizsgálattal, azt nem váltja ki, annak a határidejét nem indítja újra. Átszemélyesítés esetén a pénztárgépet átvevő új üzemetetőnek meg kell győződnie, hogy az előző éves felülvizsgálat óta mennyi idő telt el, és az attól számított egy éven belül a soron következő esedékes éves felülvizsgálatot el kell végeztetnie. Természetesen, ha az átszemélyesítés és a soron következő éves felülvizsgálat időben közel esik egymáshoz, nincs akadálya annak, hogy az átszemélyesítésre és az éves felülvizsgálat elvégzésére egyidejűleg kerüljön sor.

10. Kell-e engedélyezni vagy utólag bejelenteni az átszemélyesítést?

Nem. Az átszemélyesítési kód kiadásakor az állami adó- és vámhatóság azonnal értesül az átszemélyesítés szándékáról, az átszemélyesítéskor pedig annak megvalósulásáról, így külön adatszolgáltatásra nincs szükség.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
5 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 48. § (2) bekezdés

Forrás: NAV oldala
Forrás linkje: kattintson ide

Hírek listája

Elfogadta a kormány az MTÜ javaslatát – megjelent az NTAK adatszolgáltatást módosító rendelet
Elfogadta a kormány az MTÜ javaslatát – megjelent az NTAK adatszolgáltatást módosító rendelet [...]
2023. Június 27, 11:09
2023. július 1-jétől indul adatszolgáltatás NTAK felé.
Módosult a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók NTAK-adatszolgáltatásának kezdő napja 2023.01.01. -ről 2023. 07.01-re. [...]
2023. Április 13, 22:30
2023. január 1-jétől indul az adatszolgáltatás az NTAK felé.
Elfogadta az országgyűlés a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kezdeményezésére elindított törvénymódosítást. Ennek értelmében 2023. január 1-jétől indul a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók adatszolgáltatási kötelezettsége a Nemzeti Turisztikai Adaszolgáltató Központ (NTAK) felé. [...]
2022. Június 15, 09:16
Elektronikus fizetés biztosítás kötelező 2021.01.01.-től
Magyarország Kormányának döntése alapján 2021. január 1-től kötelező lesz, minden online pénztárgéppel rendelkező kereskedőnek, valamilyen elektronikus fizetési módszert biztosítani vásárlói számára ! [...]
2020. November 18, 12:41
BPA mentes szalag vásárolható 2020.01.02-től.
Az elfogadott Európai törvények alapján 2020. január 2.-tól már BPA mentes szalagok értékesíthetők. A meglévő szalagokat fel lehet használni nem kell lecserélni. [...]
2019. December 14, 13:32
Online pénztárgép EURO átállás
Korábban a pénztárgép EURÓ átállás dátuma NAV rendelkezés miatt 2020. január 1-ről,2030. január 1.-re módosult. [...]
2019. November 18, 10:33
Elkezdődött a szoftverfrissítés az EURO 150TE flexy pénztárgépen
Elkezdődött a szoftverfrissítés EURO 150TE flexy online pénztárgépen. Hamarosan az ön pénztárgépére is megérkezik az új szoftver ebben szeretnénk önöknek segíteni. [...]
2018. Június 20, 10:32
Folytatódik az áfacsökkentés 2018. január 1-től.
Az előzetes bejelentéseknek megfelelően a törvényjavaslat az általános forgalmi adóról szóló törvény módosításával 2018. január 1-től a hal áfakulcsát 27-ről 5 százalékosra csökkenti, valamint folytatódik az éttermi szolgáltatások áfakulcsának mérséklése is, ami a jelenlegi 18-ról szintén 5 százalékra csökken. [...]
2017. December 13, 16:13
Elkezdődnek a Sam4S pénztárgépek szoftverfrissítése
Elkezdődnek a SAM4S online pénztárgépek szoftverfrissítései. Első körben a SAM4S NR-300-kat kezdi el frissíteni a forgalmazó. [...]
2017. November 08, 14:35
Tájékoztató az online pénztárgépek átszemélyesítéséről
Tájékoztató az online pénztárgépek átszemélyesítéséről [...]
2017. Október 18, 09:02
5+1 legfontosabb teendő online pénztárgéppel kapcsolatban
Mire figyel a NAV? 5+1 legfontosabb teendő online pénztárgéppel kapcsolatban, hogy elkerülje a bírságot. [...]
2017. Október 04, 16:58
Nyugtaadás vásárokon, fesztiválokon, alkalmi rendezvényeken
A nyári időszakban sok kereskedő és vendéglős kitelepül alkalmi rendezvényekre, sőt van, aki kifejezetten csak ilyen keretek között működik, értékesít. A számla- vagy nyugtaadás ilyenkor is kötelező. [...]
2017. Augusztus 02, 16:31
FISCAL ONLINE PÉNZTÁRGÉP (A192 engedélyszám) SZOFTVERFRISSÍTÉSE
2017.06.12-től elkezdődik az üzemben lévő FISCAL Online (A192) érintőképernyős pénztárgép szoftverfrissítése mely két hétig tart. [...]
2017. Június 09, 08:49
A192 engedélyszámú FISCAL ONLINE pénztárgép szoftver módosítását engedélyezték.
FISCAL ONLINE típusú pénztárgép forgalmazási engedélyének módosítását engedélyezte. A pénztárgép megfelel a 9/2016.(III.25.) NGM rendeletnek. [...]
2017. Április 24, 16:26
ÚJRA igénybe vehető 50 000.- Ft-os állami támogatás
ÚJRA igénybe vehető 50 000.- Ft-os állami támogatás az online pénztárgép beszerzésére. [...]
2017. Március 31, 14:09
Elkezdődött Micra pénztárgépek szoftverfrissítése
Elkezdődött a Micra Sento M és "light" Micra Jota M-S valamint a Micra Mini pénztárgépeken a szoftverfrissítés, a NAV szerverén keresztül. A frissítésről a napzárást követően a pénztárgép firmware frissítési bizonylatot nyomtat. A pénztárgép frissítésének a folyamata közben, NE kapcsolják ki a pénztárgépet, mert a megszakadt folyamat nem indul újra és csak szerviz tudja majd javítani. [...]
2017. Március 08, 18:53
ÁFA törvény változásai 2017. január 1-től
A baromfihús (frissen, hűtve vagy fagyasztva) a madártojás és a friss tej áfája (az anyatej, az UHT és az ESL tej kivételével) 5 százalékra csökken. Az egyéb tejtermékek továbbra is a 18 százalékos áfakulcs alatt maradnak. Az új áfakulcsokat a javaslat szerint azokra az értékesítésekre kell először alkalmazni, amelyek 2017. január 1-jén teljesülnek. 18 % áfakulcs alá került az internet-hozzáférési szolgáltatás. Az étkezőhelyi vendéglátás ( étkezőhelyi étel és helyben készített ital) áfája 2017 [...]
2017. Január 05, 14:12
Jövő hét szombaton lejár a határidő
Ne halassza az utolsó pillanatra a pénztárgép üzembe helyezését! Tegnap délig mintegy 3500 pénztárgépet helyeztek üzembe a használatra újonnan kötelezett vállalkozások. Az 50 ezer forintos állami támogatás csak azok után a kasszák után jár, amelyet 2016. december 31-ig be is üzemeltek. Az érintettek már tíz pénztárgéptípusból választhatnak. [...]
2016. December 23, 08:20
Csak a december 31-ig üzembehelyezett pénztárgépek után jár a támogatás
Csak a december 31-ig üzembehelyezett online pénztárgép után jár a támogatás [...]
2016. December 15, 09:15
Le ne csússzon az 50.000 Ft támogatásról! Közeleg a határidő vége.
Eddig 8 ezren igényelték az online pénztárgépekhez 50 ezer forint állami támogatást a január 1-jétől online pénztárgép alkalmazására újonnan kötelezett vállalakozások közül [...]
2016. December 09, 20:06
Van Állami támogatás az új kötelezetteknek
Állami támogatást kapnak a pénztárgépek beszerzéséhez az újonnan kötelezettek Kasszánként 50 ezer forint állami támogatást kaphatnak 2017. január 1-jétől az online pénztárgépek alkalmazására újonnan kötelezett vállalakozások a gazdasági tárca rendelete szerint, amely kedden jelent meg. [...]
2016. November 16, 20:14
Január 1-től kötelező az online pénztárgép az új kötelezetteknek
Megjelent a pénztárgép rendelet módosítása, amely szerint a korábban tervezett szeptember végi időpont helyett egységesen 2017. január 1-jétől lesz kötelező az online kassza használata. A pénztárgéphasználatára újonnan kötelezettek köre nem változik – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). [...]
2016. Szeptember 30, 20:08
Kiterjesztik az Online Pénztárgépek használatát
Megjelent a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendelete az online pénztárgépek használatának kiterjesztéséről. A rendeletmódosítás szerint szeptember 30-tól kizárólag a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendszeréhez online kapcsolódó pénztárgéppel tehetnek eleget nyugtaadási kötelezettségüknek többek között a gyógyszertárak, a gépjármű-javítási, karbantartási, a gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi, a motorkerékpár-alkatrész kereskedelmet és javítást, plasztikai sebészeti tevékenységet végzők, a diszkót [...]
2016. Április 12, 15:03
Kötelező a pénztároló eszköz használata
A 48/2013 (XI. 15.) NGM rendelet szabályozza az online pénztárgépek használatát, működését, ami 2016. április 2-től jelentősen módosult. A rendelet számos módosítása között külön kiemelendő, hogy a módosított rendelet már előírja, hogy minden olyan pénzátvételi helyen, ahol online pénztárgépet használnak, kötelező pénztároló eszközt is tartani. [...]
2016. Április 04, 19:52
Módosult az adóügyi bizonylatok köre.
Tájékoztatjuk kedves Ügyfeleinket, hogy a 2016. április 2-án hatályba lépett 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet értelmében, amellyel módosult az online pénztárgépekről szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet, módosult az adóügyi bizonylatok köre. [...]
2016. Április 04, 19:49
Változott az Online Pénztárgépek Éves Felülvizsgálata
Online pénztárgépek éves felülvizsgálata kötelező! A pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutóbbi éves szervizelését követő 1 éven belül kell elvégeztetnie az üzemeltetőnek. [...]
2016. Április 04, 19:36
Online pénztárgépek éves felülvizsgálata
Online pénztárgépek éves felülvizsgálata kötelező! A pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutóbbi éves szervizelését követő 1 éven belül kell elvégeztetnie az üzemeltetőnek. [...]
2014. December 14, 19:29
Pénztárgépek - pénztárgépenként 50 ezer forint
Budapest, 2013. június 3., hétfő (MTI) - Pénztárgépenként 50 ezer forint vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek december 15-ig az üzemeltetők gépeik Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) való bekötéséhez - tartalmazza a nemzetgazdasági miniszternek a hétfői Magyar Közlönyben megjelent rendelete. [...]
2013. Június 03, 16:21
Online pénztárgépekre való átállásról
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleménye az online pénztárgépekre való átállásról A pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettséget hagyományos, elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgéppel teljesítő adóalanyok esetében az adóhatóság 2013. augusztus 31-ét követően – olyan jogcímen, hogy a nyugtaadási kötelezettséget nem online pénztárgéppel teljesítették – szankciót nem alkalmaz akkor, ha az adóalany ezen időpontig az online pénztárgép üzembe helyezése érdekében regisztrál, azaz a PTG [...]
2013. Augusztus 17, 15:47